Szykuje się rewolucja na rynku kryptowalut i innych kryptoaktywów – projektowane unijne przepisy przewidują nowe gwarancje dla konsumentów i obowiązki dla podmiotów zajmujących się kryptoaktywami, w tym kryptowalutami
Nowe ramy prawne obrotu kryptowalutami
Unijne Rozporządzenie o rynkach krypto-aktywów (Markets in Crypto-Assets, inaczej także Rozporządzenie MiCA) ma za zadanie uregulować obrót kryptoaktywami na terenie Unii Europejskiej, umożliwiając szerokie wykorzystanie i rozwój nowego rodzaju instrumentów finansowych, jakimi są m.in. kryptowaluty. Celem projektu jest także zapewnienie konsumentom prawnej ochrony i zapobieganie nadużyciom. Do tej pory rynek kryptoaktywów pozostawał poza ramami regulacji unijnych, a w Polsce – krajowych.
Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów - CASP
Przepisy Rozporządzenia adresowane są przede wszystkim do emitentów krytowalut i tokenów, ale także do każdego podmiotu, który wykonuje usługi w odniesieniu do kryptoaktywów. Do kategorii dostawców usług w zakresie kryptoaktywów (Crypto-Asset Service Providers, inaczej CASP) zalicza się każdy, kto świadczy usługi powiązane z dowolnym typem kryptoaktywów. Usługi te mogą polegać na:
- przechowywaniu kryptoaktywów (art. 67),
- prowadzeniu platform obrotu kryptoaktywami (art. 68),
- usłudze wymiany kryptoaktywów na walutę fiat lub inne kryptoaktywa (art. 69),
- wykonywaniu zleceń (art. 70),
- subemisji kryptoaktywów (art. 71),
- przyjmowaniu i przekazywaniu zleceń w imieniu osób trzecich (art. 72),
- doradztwie w zakresie kryptoaktywów (art. 73).
Katalog ten jest bardzo szeroki i co do zasady każdy podmiot świadczący usługi w zakresie kryptowalut i innych aktywów będzie podlegał nowym wymogom ustanowionym w Rozporządzeniu. Pierwszą dużą różnicą będzie obowiązek uzyskania zezwolenia na wykonywanie na terenie UE usług w zakresie kryptoaktywów. Możliwość ubiegania się o zezwolenie i wpis do rejestru mają wyłącznie osoby prawne mające siedzibę na terytorium UE. Rejestr ma być publicznie dostępny na stronie internetowej.
Zgodnie z Rozporządzeniem „Żadna osoba niebędąca dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów nie może posługiwać się nazwą ani nazwą handlową, nie może wydawać materiałów marketingowych ani stosować żadnych innych procesów sugerujących, że posiada zezwolenie na prowadzenie działalności jako dostawca usług w zakresie kryptoaktywów lub mogących powodować niejasność w tym względzie.”
Zezwolenie – nowe dokumenty dla dostawców usług w zakresie kryptoaktywów
Projektowane przepisy Rozporządzenia MiCA przewidują wymogi dot. treści wniosku o wydanie zezwolenia i procedurę jego rozpatrywania. Wniosek o wydanie zezwolenia oprócz elementów bazowych, takich jak podstawowe dane o podmiocie ubiegającym się o zezwolenie, zawierać będzie także m.in.:
- statut spółki i opis ustaleń dot. zarządzania,
- informacje o osobach fizycznych piastujących funkcje w organie zarządzającym oraz posiadających pośrednio lub bezpośrednio co najmniej 20% udziałów lub głosów w organie,
- program działania określający rodzaje usług w zakresie kryptoaktywów, w tym miejsce i sposób świadczenia tych usług,
- opis mechanizmu kontroli wewnętrznej, procedury oceny ryzyka i planu ciągłości działania,
- sporządzony językiem technicznym i nietechnicznym opis stosowanych systemów informatycznych i rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa,
- informacje potwierdzające, że posiada się zabezpieczenie ostrożnościowe, określone w przepisach Rozporządzenia
- opis procedur stosowanych w celu rozpatrywania skarg klientów,
- opis procedury wyodrębnienia kryptoaktywów i środków pieniężnych klienta,
- opis procedury i systemu wykrywania nadużyć na rynku.
Dodatkowo do wniosku należy dołączyć dokumenty związane z danym rodzajem usług, jakie ubiegający się zamierza świadczyć.
Jak widać samo złożenie wniosku wymagać będzie nie lada nakładu pracy. Sporządzenie kompletnego wniosku zajmie również sporo czasu, gdyż dokumenty wchodzące w jego skład są w większości obszerne i wymagają dokładnej analizy planowanej działalności od strony technicznej i rzetelnej weryfikacji pod kątem prawnym. Trzymiesięczny termin na rozpatrzenie wniosku zaczyna swój bieg od momentu wpływu do organu wniosku kompletnego.
Nowe wymogi w zakresie prowadzenia działalności związanej z kryptoaktywami
Działalność takich podmiotów jak doradcy inwestycyjni czy giełdy krytowalut z nieuregulowanej stanie się od razu działalnością w ramach sztywno określonych przez przepisy. Obrót kryptoaktywami stanie się działalnością na podobieństwo tradycyjnych usług finansowych, z podobnymi wymogami w zakresie prowadzenia działalności, takimi jak:
- obowiązek uczciwego, rzetelnego i profesjonalnego działania (art. 59),
- wymogi w zakresie zabezpieczenia ostrożnościowego (art. 60 i załącznik IV),
- wymogi organizacyjne (art. 61),
- reguły dotyczące przechowywania kryptoaktywów i środków finansowych klientów (art. 63),
- obowiązek ustanowienia procedury rozpatrywania skarg (art. 64),
- reguły dotyczące konfliktu interesów (art. 65) oraz
- reguły dotyczące outsourcingu (art. 66).
Stawka jest przy tym wysoka, bo poważne naruszenie powyższych przepisów skutkuje cofnięciem zezwolenia na świadczenie usług w zakresie kryptoaktywów.
Druga kategoria wymagań dotyczy osób fizycznych, które są członkami organów zarządzających dostawców usług, osobami posiadającymi bezpośrednio lub pośrednio, ponad 20 % kapitału zakładowego lub praw głosu albo inaczej sprawują kontrolę, a także personelu, którym CASP będzie się posługiwał.
Wymogi wobec osób kontrolujących i sprawujących funkcje w organach zarządzających:
- nieposzlakowana opinia,
- kwalifikacje i doświadczenie,
- brak skazania za przestępstwa związane z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu lub za inne przestępstwa finansowe.
Osoby piastujące stanowiska zarządcze muszą dodatkowo posiadać umiejętności w zakresie wykonywania swoich obowiązków oraz wykazać, że są mogą poświęcić wystarczająco dużo czasu na skuteczne wykonywanie swoich funkcji.
Wymogi wobec personelu to posiadanie umiejętności, wiedzy i doświadczenia niezbędnych do wykonywania obowiązków, biorąc pod uwagę skalę, charakter i zakres świadczonych usług w zakresie kryptoaktywów.
Wejście w życie i stosowanie Rozporządzenia MiCA
Rozporządzenie MiCA jest obecnie na etapie projektu. Po uchwaleniu jego ostatecznej treści czas na wejście w życie ma wynieść 20 dni od publikacji w Dzienniku Urzędowym UE, natomiast czas na rozpoczęcie stosowania - 18 miesięcy od tego momentu.
Projekt jest częścią trylogii rozporządzeń mających uregulować rynek finansów cyfrowych (Digital Finance Package lub pakiet DFP), w skład którego obok MiCA wchodzą także: strategia w zakresie finansów cyfrowych, projekt rozporządzenia o operacyjnej odporności cyfrowej (DORA) i projekt rozporządzenia o technologii rozproszonego rejestru (DLT, w tym blockchain).